Foto Barbara Jacob

Dr. Barbara Jacob

Klassenzimmer unter Segeln
Wissenschaftliche Mitarbeiterin

 

E-Mail: barbara.jacob@fau.de

Tel.: +49-911-5302-136
Fax: +49-911-5302-899

Besucheradresse: Raum 01.516, Bildungshaus St. Paul, Dutzendteichstr. 24, 90478 Nürnberg

 

 

 

Publikationen und Vorträge (Auswahl)

Articles:

  • Jacob, B., Frenzel, A.C. & Stephens, E.J. (2017, accepted). Good teaching feels good – but what is “good teaching”? Exploring teachers’ definitions of teaching success in mathematics. ZDM, 49(3). doi: 10.1007/s11858-017-0848-6
  • Chappell, D., Brettner, F., Doerfler, N., Jacob, M., Rehm, M., Bruegger, D., Conzen, P., Jacob, B. & Becker, B. F. (2014). Protection of glycocalyx decreases platelet adhesion after ischaemia/reperfusion: an animal study. European Journal of Anaesthesiology, 474-481.
  • Zausig, Y. A., Chappell, D., Becker, B.F., Potschka, D., Busse, H., Nixdorf, K., Bitzinger, D., Jacob, B., Jacob, M. (2013). The impact of crystalloidal and colloidal infusion preparations on coronary vascular integrity, interstitial edema and cardiac performance in isolated hearts. Critical Care, 17(5):R203 (highly accessed article).
  • Jacob, M., Chappell, D., Hofmann-Kiefer, K., Helfen, T., Schuelke, A., Jacob, B., Burges, A., Conzen, P. & Rehm, M. (2012).The intravascular volume effect of ringer´s lactate is below 20%: a prospective study in humans. Critical Care, 16:R86, (highly accessed article).
  • Jacob, B. (2008). So können Sie als Lehrer motivieren. Don´ts & Do´s. In Wassilios Fthenakis (Ed.), Didacta. München.
  • Jacob, B. (2007). Praxishelfer Motivation. In Arbeitsgemeinschaft Bayerischer Junglehrer (Ed.), Der Junglehrer. Heft 3, 2007.
  • Jacob, B. & Neckov, T. (2006). Praxishelfer Elternarbeit. In Arbeitsgemeinschaft Bayerischer Junglehrer (Ed.), Der Junglehrer, Heft 5, 2006.

 

Book Sections:

  • Markus, S., Jacob, B. & Eberle, T. (under review). Die Bedeutung von Emotionen im erlebnispädagogischen Lernkontext. In W. Michl & H. Seidel (Hrsg.), Handbuch Erlebnispädagogik (pp. x-x). München: Ernst Reinhardt.
  • Markus, S., Jacob, B. & Eberle, T. (under review). Autonomiegewährung durch Öffnung von Unterricht: Wirkungen auf Lern- und Leistungsemotionen. In K. Rabenstein, K. Kunze, M. Martens, T. Idel & M. Proske (Hrsg.), Individualisierung von Unterricht. Transformationen – Wirkungen – Reflexionen. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
  • Frenzel, A., Götz, Th., Stephens, E. J. & Jacob, B. (2009). Antecedents and Effects of Teachers’ Emotional Experiences: An Integrated Perspective and Empirical Test. In P.A. Schutz & M. Zembylas (Eds.), Advances In Teacher Emotion Research: The Impact On Teachers’ Lives (pp. 129-151). New York: Springer.

 

Books:

  • Jacob, B., (2012). Leistungsemotionen von Lehrkräften. Bedingungen und Wirkungen am Beispiel von Mathematikunterricht (Dissertation). Microfiche, Ludwig-Maximilians-Universität München.
  • Jacob, B. (1996). Leistungsemotionen bei Schülern. Entwicklung und Validierung eines diagnostischen Instruments. Unveröff. Zulassungsarbeit, Universität Regensburg.

 

Conference Papers:

  • Markus, S., Jacob, B. & Eberle, T. (2017, accepted). Subdimensions of Students’ Perceived Autonomy Support and their Relationship to Achievement Emotions. Paper presented at the 21st JURE Conference, Tampere.
  • Jacob, B., Händel, M., Markus, S. & Eberle, T. (2014). Der 3x2 Achievement Goal Questionnaire und das Problem der semantischen Ähnlichkeit. Vortrag für die 79. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Hamburg.
  • Jacob, B., Markus, S., Roth, S. & Eberle, T. (2013). Emotionale Varianz bei Schülern in leistungsorientierten erlebnispädagogischen Situationen. Poster präsentiert auf der Jahrestagung des Zentralinstitutes für Lehr-Lernforschung (ZiLL), Nürnberg.
  • Jacob, B., Markus, S., Roth, S. & Eberle, T. (2013). Emotional Experiences of Students in Achievement Tasks in an Outdoor Educational Setting. Poster presented at the 15th Biennial EARLI Conference, Munich.
  • Jacob, B., Frenzel, A.C. & Pekrun, R. (2011). Der Einfluss eigener Emotionen auf das Unterrichtsverhalten von Lehrkräften. Vortrag auf der 13. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie der DGPS in Erfurt.
  • Jacob, B., Frenzel, A. C., Becker, S. & Pekrun, R. (2008). What makes your lesson a success? A qualitative study on teachers´ goals for mathematics teaching. Poster presented at the XXIX. International Congress of Psychology, Berlin.

 

Regional Schoolbook Adaption:

  • Höhenberger-Hennig, S., Jacob, B. & Trautner, R. (2005/06). Kunterbunt Lesebuch Bayern 2. In Bartnitzky, H. & Bunk, H.-D. (Eds.), Kunterbunt. Leipzig: Klett.
  • Höhenberger-Hennig, S., Jacob, B. & Trautner, R. (2005/06). Kunterbunt Lesebuch Bayern 3. In Bartnitzky, H. & Bunk, H.-D. (Eds.), Kunterbunt. Leipzig: Klett.
  • Höhenberger-Hennig, S., Jacob, B. & Trautner, R. (2005/06). Kunterbunt Lesebuch Bayern 4. In Bartnitzky, H. & Bunk, H.-D. (Eds.), Kunterbunt. Leipzig: Klett.